در ادامه به بررسی انواع این دمپر پرداخته ایم

دریچه زیر فن کویل لولایی مدل شیار ۱۸ - تولید و عرضه انواع تهویه مطبوع - دریچه هوا از دمپر هواساز گرد برای کنترل یا انسدادِ مسیر هوای دستگاههای دمنده و مکنده بطور معمول استفاده می گردد، اما در بعضی موارد از دمپر هواساز گرد،برای انسدادِ یک مسیرِ موازی از چند رشته لوله دودکش نیز استفاده می گردد. در دمپرهایی که موتور بصورتِ OFF-ON عمل میکند تیغه دمپر یا صرفاً باز می شود یا صرفاً بسته می شود، اما در دمپرهایی که موتور دمپر بصورت فنردار و تدریجی عمل می کند تیغه دمپر در هر حالتی که مورد نیاز باشد قرار می گیرد و اصطلاحاً در این حالت به غیر از انسدادِ کامل مسیر هوا، قابلیتِ تنظیم هوای عبوری، به میزان لازم نیز وجود دارد. ضخامت این دمپر گرد برای استفاده در مسیرِ دودکش ها باید از حدمعمول بیشتر باشد تا در برابرِ حرارت و گرما مقاومت لازم را دارا باشد. این تیغه ها با خم های معکوس در زمان بسته شدن حالت هوابند به دمپر موتوری می دهند و کاملاً از ورود و خروج جریان هوا در معبر دمپر موتوری جلوگیری می کند . از یک حجمِ استوانه ای که عمدتاً از جنس ورق گالوانیزه یا بطورِ ویژه از جنس استیل برای اتاق های تمیز، است ساخته می شود.

هیتر کانالی الکتریکی گرد

​​​!

لوور هوارسان آکوستیک acoustic intake louver - الهام سازه البرز این نوع دمپر همانگونه که از نامش پیداست دارای مقطع گرد است و بوسیله یک موتور دمپر برقی که در سطح بیرونیِ دمپر هواساز نصب می شود میزان هوای عبوری از مسیر کانال گرد را تنطیم و یا مسدود می نماید. دمپر هواساز گردِ پروانه ای مستقیماً در محلِ نشیمنِِ پشتِ دریچه گرد، پیچ شده و بصورت یک قطعه ی ترکیبیِ واحد در داخلِ دهانه ی گردِ انشعاب هوا تعبیه و وظیفه تنظیمِ مقدار و فشارِ هوای خروجی از دریچه گرد را به عهده میگیرد. معمولا پلنیوم ها به صورت تکه های یک متری در طول خط مورد نظر برای نصب دریچه خطی در کنار هم قرار می گیرند و دریچه تا طول قابل تولید به صورت یکپارچه روی آنها نصب می گردد. معمولا از جنس استیل و آلومینیوم برای ساخت دمپر هواسازی برقی ۷و۸ استفاده می شود. دمپر هواسازی ۷و۸ برقی معمولا از سه نوع جنسِ ورق گالوانیزه، الومینیوم و استیل تولید و عرضه می گردد. ۱- بدنه: در این دمپرها بدنه از ورقهای استیل ضد زنگ و گالوانیزه ساخته میشود. نکته ی قابل ذکر و یادآوری در مورد دمپر ضدحریق این موضوع است که دمپر ضد حریق را می توان بصورتِ برقی و با کنترلِ جعبه فرمانی که به سنسورِ دود و حرارت مجهز است فعال نمود.

دمپر هواسازی برقیِ چهارگوشِ موازی،عموماً بصورت بین کانالی در مسیر هوای کانال، موردِ کاربرد دارند، اما بصورت خاص برای تخلیه هوای اتاق ژنراتور و ورود هوای آزاد به اتاق ژنراتور نیز مورد مصرف قرار می گیرد و طریقه عملکردِ این دمپر برای اتاق ژنراتور نیز به این صورت است که سیم های برقِ موتور دمپر به یک جعبه فرمانِ مرکزی متصل می شود که همزمان با شروع به کارِ ژنراتور، برقِ در موتور دمپر جریان پیدا می کند و تیغه های دمپر بصورت اتوماتیک باز و این کار باعث تخلیه دودِ ژنراتور از محوطه می گردد. این دمپر از بازگشت دود و هوای خروجی به داخل خانه نیز جلوگیری میکند؛ زیرا هوا در آن به صورت یک طرفه جریان دارد. که از پرتاب هوا به صورت عمودی و یا همگن یا افقی دریچه های زیر فن کوئل آرمسترانگ – شرکت تهویه سازه شار جلوگیری می کند. در صورتیکه ابعاد دمپر هواسازی برقیِ موازی بیش از معمولی باشد به ناچار باید از دوسری تیغه یا پرّه دمپر استفاده نمود که در این حالت بالاجبار باید از دو موتور دمپر نیز بهره جُست تا نیروی محرکه ی موتورهای دمپر بتواند در زمانِ جریان و وجود فشار هوا در داخل کانال بتواند پره های دمپر را تحت تاثیر قرار داده و دمپر امکانِ عملکرد داشته باشد.

در مصارف عمومی مثل جلوی هواسازها و اتاق های ژنراتور و در مسیر کانالها عمدتا از ورق گالوانیزه جهت ساخت این نوع دمپر هواساز استفاده می گردد. دمپر هواساز گردِ پروانه ای. ضمن استفاده از ورق ضخیم برای دمپر گردِ دودکش باید از یک لایه عایق حرارتی و یک لایه کاورِ گالوانیزه روی عایق حرارتی استفاده نمود تا از نفوذِ حرارت به دسته و بدنه ی دمپر جلوگیری بعمل آمده و از استهلاکِ زودرسِ دمپر دودکش جلوگیری بعمل اید. اگر خیلی ساده بخواهیم دمپر بین کانالی را به شما معرفی کنیم، باید بگوییم که وظیفه دارد کنترل جریان هوا را انجام دهد تا یک جریان هوا استاندارد را داشته باشید، این جریان هوا هرچقدر زیاد باشد باعث آسیبهایی برای دستگاه تهویه هوا خواهد بود و کم هم باشد که مشکلات خاص خود را دارد. دمپر هواساز بُر را هم می توان بصورت دسته دمپر دستی و هم بصورت دسته دمپر برقی فعال و کنترل نمود.بدیهی است قیمت دمپر هواساز هوابُر با دسته دمپر برقی اختلافِ قابلِ ملاحظه ای با قیمت دمپر هواسازی هوا بُر با دسته دمپرِ دستی دارد.