خبر اصول صحیح و نکات کاربردی برای تعویض دنده در رانندگی

سمند مدل یکی از انواع سمند است که، کمترین تغییرات را نسبت به نسخه اصلی دارد. جعبه دنده ی خودرو سیستمی گسترده در پیشرانه ی اتومبیل است که زمینه ی کنترل سرعت، شتاب و جهت حرکت اتومبیل را برای راننده به ارمغان می آورد. هر دنده ای دامنه حرکت و سرعت موثری دارد که به دامنه دور موتور آن اتومبیل بستگی دارد بنابراین زمان تعویض دنده در ماشین های مختلف متفاوت است و راننده خود باید تشخیص بدهد کی دنده ماشین خود را عوض کند . این مثال مانند دنده یک خودرو است ، هنگامی که با دنده یک خودرو حرکت می کنید و گاز میدهید شتاب شما تا حدی زیاد می شود اما سپس ثابت باقی می ماند و گاز دادن زیاد سبب می شود تنها دور موتور بالا رود و زوزه بکشد . این چرخ دندهها در لوازمی مانند پیچ گوشتی برقی، آبپاش نوسانی، ساعت زنگی، ماشین لباسشویی و ماشین خشککن لباس نیز دیدهاید. چرخ دندهها انواع مختلفی دارند و برای کارها و اهداف متفاوتی طراحی میشوند. هر دو از نظر فناوری در طراحی هوشمند هستند و در فضای داخلی خود ظرافتی بی نظیر را نشان میدهند. زمانی که دنده خودرو را انتخاب میکنید، چرخ دنده مرتبط با آن دنده خاص با چرخ دندههای متصل به چرخها و میل لنگ درگیر شده و یک محدوده گشتاور و سرعت مشخص را در اختیار شما قرار میدهند.

زمانی که دو دنده از نوع چرخ دنده مارپیچی درگیر میشوند، تماس از انتهای یکی از دندهها شروعشده و بهصورت تدریجی ادامه پیدا میکند تا دو دنده بهطور کامل باهم درگیر شوند. برای کاهش فشار تغیر دنده بر روی چرخ دنده و همچنین کاهش سروصدا، اغلب چرخ دنده خودروها را از نوع چرخ دندههای مارپیچی انتخاب میکنند. برای مثال هنگام روشن کردن کولر ممکن است صداهای غیر طبیعی بشنوید یا در برخی موارد به دلیل کاهش فشار در سیستم ممکن است کمپرسور کولر بهطور خودکار قطع کند. در طی این روند، توربین های موجود در شفت به حرکت در می آیند و با تحمیل فشار به روغن داخل محفظه ی روغن، دنده به صورت خودکار جا به جا می گردد. این رویه در دنده های دیگر خودرو نیز به همین شکل است. تنظیم کردن و تغییر (در مواقع موردنیاز همانند استفاده از دنده عقب خودرو) جهت چرخش و دوران، ایجاد گشتاورهای پیچشی، تغییر زاویه محورها همراه با انتقال حرکت، انتقال حرکت دورانی به محوری دیگر و حفظ همزمانی دوران دو محور از دیگر وظایف مهم و کاربردی انواع چرخ دندهها همانند چرخ دنده خودرو است. در واقع خودرو برای حرکت، ملزم به نیروی پیشرانه است. اتومبیل در راستای آغاز حرکت، به دو عامل تولید کننده ی نیرو و انتقال دهنده ی نیرو نیاز دارد.

این شرکت سالهای سال تولید پیکان را ادامه داد تا اینکه در سال ۱۳۸۴، مهر پایان را بر پیشانی این خودرو قدیمی کوبید و آن را راهی موزه کرد. علت این امر این است که پلتفرم پراید از ابتدا برای خودروی هاچبک طراحی شده بود و همین موضوع، سبب عملکرد بهتر سیستم فنی بر روی بدنه هاچ بک پراید نسیم شده است. چرخ دنده ساده همانطور که از نامش مشخص است، سادهترین نوع چرخ دنده خودرو است که دارای دندانههای صاف بوده و بر روی محورهای موازی سوار میشود. همچنین زمان تعویض دنده در مسیرهای مختلف مانند مسیرهای صاف و سربالایی و سر پاینی ها متفاوت است . از آنجایی که دندانه صاف در هنگام تغییر دنده سروصدای زیادی ایجاد میکند، استفاده از این نوع چرخدندهها در گیربکس زنجیر چرخ خودرو خودرو محدود است. قطعهای است که برای کاهش اصطکاک و حرکت روان شافتها و چرخ دندهها استفاده میشود. پژو ۴۰۵ که یکی از قدیمیترین و بنیادیترین تولیدات ایران خودرو به شمار میرود از سال ۱۳۶۹ رسما وارد سبد محصولات ایران خودرو شد و تولید آن تا زمان حاضر تداوم یافته است. اجزائی فلزی و گرد که بهصورت سکه هستند، با این تفاوت که در لبههای خود دارای عاج و شیار یا بهاصطلاح دندانههایی هستند که با دندانههای مشابه حاضر در چرخ دندههای دیگر درگیر شده و قدرت و سرعت مدنظر را در جهت و زاویههای دلخواه ایجاد میکند.​​!

این درگیر شدن تدریجی منجر به کاهش لرزش و اصطکاک شده و عملکرد نرمتر و ملایمتری را از خود نشان میدهد. برای اینکه بخواهیم عمر قطعات موتور و گیربکس بالا ببریم و بهترین مصرف سوخت را داشته باشیم باید زمان تعویض دنده ها را نسبت به سرعت خودرو بدانیم . اگر شما هم جزو این دسته از افرادید و به تازگی با اصول رانندگی آشنا شده اید ، با مطالعه دقیق و کامل این بخش مفید از نمناک روش صحیح عوض کردن دنده و انتخاب سرعت مناسب برای تعویض دنده را فرا بگیرید. زمان تعویض دنده ؛ چه زمانی دنده را عوض کنیم فوت و فن پر کاربرد خنک نگه داشتن کولر خودرو ؟ اگر با دنده 3 حرکت می کردید و ناگهان ترمز نمودید اگر سرعت شمابه 35 کیلومتر رسید باید دنده را عوض کنید و از 3 به 2 بیاورید . به هر حال در صورت وجود هرگونه خرابی در زمان گارانتی به طور رایگان پشتیبان شما خواهیم بود.هر زمان مشکلی برای دستگاه پیش آمد اطلاع می دهید اگر تلفنی رفع نشد دستگاه را ارسال می کنید.