بیشتر بخوانید علائم خرابی گیربکس چیست؟

وقتی نمای بیرونی این دو سدان داخلی را در کنار هم مقایسه میکنیم، شاهین به لطف حجم پردازیها و خطوط منحنی بدنه، خودروی کاملاً مدرنتری به نظر میرسد درحالیکه فرم ساده و استخوانی دنا نشان میدهد با خودرویی قدیمیتر طرف هستیم که سعی شده بروز جلوه داده شود. بهترین روغن موتور از نظر عملکرد و مواد بهکاربردهشده، ابتدا سپس و بعد هم است. هرچند متاسفانه از سال 1397 برخی از آپشن ها نظیر سانروف و ایربگهای جانبی از لیست آپشنهای استاندارد حذف و به تجهیزات سفارشی اضافه شدند تا خریداران نسخه توربو و بعد از آن توربو اتومات، تفاوت بیشتری میان خودرو خودشان با دنا پلاس احساس کنند و به نوعی قیمت سنگین پرداختی برای مدلهای مذکور بهتر توجیه شود! یک سال بعد مدل توربو دندهای به دست مشتریان رسید و سال ۱۳۹۹ شاهد حضور تیپ توربو اتوماتیک بودیم. البته در این بین نباید از چینی های خوشنامی همچون جک نیز غافل شد چراکه از تکنولوژی ساخت به روز تری نسبت به دنا برخوردار هستند؛ اما با این حال هم کاستیهایی در برخی آپشنها و بازار دست دوم ضعیف تر و شبکه خدماتی محدودتر را دارد.


خودرو دیگنیتیمقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک، برنده کدام است؟ - مجله همراه مکانیک همچنین گرافیک داخلی چراغها بهبود چشم گیری را تجربه کردند و قسمتهایی مثل لچکی عقب و جلوپنجره دست خوش تغییرات کوچکی شدند. مثلاً تندر 90 کم استهلاکتر و کم مصرفتر است اما در عوض از نظر طراحی بخصوص داخلی و آپشن در سطح پایینتری نسبت به دنا پلاس قرار میگیرد؛ رانا پلاس هم علیرغم مصرف سوخت پایینتر و شتاب اولیه بهتر، با مشکل کمبود فضای پای سرنشینان عقب برای خانوادهها روبرو است. بخصوص که دستیابی به نقطه اوج گشتاور در این نوع موتور نسبت به مدل قدیمی XU7 در دور بالاتری بدست میآید و در نتیجه حداقل در نسخه بنزینی، بخشی از برتریهای این انجین در عمل خنثی آشنایی با محبوب‌ترین خودروهای ژاپنی در ایران – آکادمی مالی مسعود میگردد. از جمله مهمترین وظایف گیربکس را میتوان ایجاد و تعادل بین سرعت و نیرو ذکر کرد، ولی تنها وظیفهاش این نیست. البته مشکل اصلی طراحی دنا که مربوط به ناهماهنگی میان قسمت های مختلف بدنه “از جمله ناهماهنگی میان دماغه با قسمت انتهایی” بود همچنان در جای خود باقی مانده، ضمن اینکه با گذشت زمان و عرضه محصولات جدید چینی، ظاهر نسبتاً جعبهای دنا، مقدرای از مد افتاده به نظر میرسد. مشخصات فنی دنا پلاس دندهای با دنا معمولی یکسان است، اما پیشرانه توربو همخوانی بیشتری با ظاهر این سدان اسپرت دارد.


علاوه بر این موارد، در کابین دنا پلاس توربو دندهای و اتوماتیک فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیرپایی با طرح توربو و سردنده جدید دیده میشود. با این حال در خصوص طراحی داخل کابین گفتیم که خودروی دیگنیتی بیشتر از همه به طراحی اسپرت داخل کابین توجه داشته است، در صورتی که خودروی چری تیگو 7 با روکش های چرمی داخل کابین و الگوهای طراحی، احساس سواری با یک خودروی لوکس و راحت را به شما منتقل میکند. این سبک طراحی در برابر داشبورد دنا پلاس کمی نازیبا به نظر میرسد و احتمالا شما هم با ما موافق باشید که نمای داخلی دنا پلاس علیرغم قدیمی بودن، در برابر شاهین جذابیت بیشتری ارائه میدهد. البته در خودروهای نسل جدید گیربکسهای ۶ و ۷ سرعته دستی و خودکار هم استفاده میشود. این نوع مرسدس ها به یک گیربکس 6 سرعته دستی یا یک مدل خودکار 7 سرعته 2 کلاچه هماهنگ شدند. خودروی تارا یکی از محصولات شیک و لوکس ایران خودرو است و بسیاری از خریداران آن را به عنوان پرچمدار محصولات این برند میشناسند.


خودرو فیدلیتی

دنا پلاس نسبت به سایر تولیدات ایران خودرو ظاهری اسپرتتر و جسورانهتری دارد. محور اصلی وظیفه دارد نیروی تبدیلشده در گیربکس را که بهواسطه چرخ دندهها و یاتاقانها با شافت واسط مرتبط است، بهسوی میل گاردان یا دیفرانسیل هدایت کند. در خصوص ایمنی هم ایران خودرو مدعی شده دنا (حداقل در نسخه 4 ایربگ) توانسته 4 ستاره از یکی از موسسات آلمانی بدست آورد که البته از نظر اعتبار نمیشود به اندازه ستارههای موسسه Euro-Ncap یا IIHS روی این ادعا حساب باز کرد اما در هر صورت به نظر میرسد که اوضاع ایمنی این محصول مقداری بهتر از اجدادش یعنی 405 و سمند شده است. بااینحال، طراحی داخلی تارا هنوز هم از شاهین بهتر بوده و کمی مدرنتر و سطح بالاتر به نظر میرسد. دنا پلاس در میان تولیدات ایران خودرو، محصول تقریبا متفاوتی به شمار میرود که تمایل نسبی این خودروساز را به ایجاد تغییر در مدلهای قدیمی خود به نمایش میگذارد. یکی از آخرین فراخوانهای هایما ایران خودرو، مربوط به آذر ماه ۱۴۰۲ است. همانطور که ذکر شد روغن ترمز “هیگروسکوپیک” است و به شدت رطوبت هوا را جذب میکند و کشیدن رطوبت معمولاً دلیل اصلی تعویض روغن ترمز است. گیربکس و باتری هم کیفیت مناسبی ندارند و در قسمت موتور نیز به دلیل کاهش فشار روغنموتور، یاتاقانها در کوتاهمدت دچار فرسایش میشوند. ​​!